Karsprængninger

Klinik Lehmann anvender Ellipse flex IPL til fjernelse af karsprængninger, karudvidelser og portvinsmærker.

Ellipse Flex maskinen bruger IPL (intens pulserende lys) til at ødelægge proteinerne i karvæggen uden at skade det omkringliggende væv. For at gøre dette, rettes skarpt lys ind i gennem huden og ind til karret. Hæmoglobinet i blodet absorberer lyset og konverterer det til varme. Varmen ledes ind til karvæggen og destruerer den.

karsprængninger fjernelse

Hvilke typer karsprængninger kan behandles?

Alle former for røde og blå misfarvninger på næsen, i ansigtet og på halsen.

Før behandlingen?

Ved en konsultation vil behandleren vurdere karrenes tykkelse og beliggenhed og derudfra kunne informere om hvor mange behandlinger der skal til. Som oftest er det nødvendigt med 2 – 3 behandlinger. Men nogle kar kan være sværere at fjerne end andre og vil evt. kræve flere behandlinger.

Behandlingen er mest effektiv, hvis De kan undgå at være solbrændt på behandlingstidspunktet. De må ikke tage sol 4 uger forud for behandlingen. Hvis De er solbrændt er der risiko for at huden reagerer med at blive lysere efter behandlingen.

Hvordan foregår laserbehandlingen?

Ved behandling med Ellipsen påsmøres huden et tyndt lag gel, som er med til at lede lyset ind i huden. Herefter holdes Ellipsehåndstykket mod huden og der udsendes et kort lysglimt, som destruerer blodkarret. Behandlingen varer i alt op til 15 minutter. Ved behandling med Ellipsen føles varme og huden bliver rød på området.

Efter behandling

Efter behandling med Ellipsen vil der være let rødme, denne rødme kan mindskes med en ispose på området i 30 minutter.

I særlige tilfælde vil huden kunne hæve lidt, især under øjnene, men også kinderne vil kunne hæve hvis der er mange karudvidelser eller hvis huden er følsom. Hævelsen kan vare i 3 – 5 dage.

Der kan efterfølgende komme små bitte overfladiske sår på de behandlede karudvidelser. Disse skaller af efter en uges tid.

Man må gerne anvende makeup efter behandlingen.

Det er vigtigt at De ikke tager sol førend huden er helt normal efter behandlingen, ellers er der risiko for mørkfarvning af huden.

Hvad er karsprængninger?

Karsprængninger sker, når små, fine blodkar bevæger sig op i det øverste hudlag, hvor de ikke har nogen funktion. De viser sig som små, røde, grenformede årer og opstår oftest i ansigtet og på benene. Sprængningerne kan variere i størrelse fra næsten usynlige til hvad der ligner små blodårer på en halv eller hel millimeters tykkelse. For langt de fleste er sprængningerne udelukkende et kosmetisk problem, men der er ingen risiko forbundet med at fjerne dem, da de ikke tilfører huden næring og ikke har nogen funktion.

Sprængningerne opstår typiske med alderen, men kan også fremskyndes af vind, vejr og solforbrænding. De kan dog også skyldes hudsygdommen Rosacea, hvis øvrige symptomer er kløende og tør hud samt hævede og irriterede øjenlåg.

Ved laserbehandling af sprængningerne i huden brændes blodkarrene, så de dermed lukker sig. Kontakt os hvis du har spørgsmål eller ønsker at høre mere om behandlingen.